‘Waterpoort ondernemers in beeld’ Andre van Ast

Andre van Ast “De klant is koning en niks is ons te gek! Dus kom maar op met je ideeën en wij maken er iets leuks van!”

Andre is als rasechte horecaondernemer niet voor een gat te vangen. Samen met zijn vrouw en horecateam bedachten ze ten tijde van corona alternatieve activiteiten die een groot succes bleken te zijn. De klantenkring werd groter en hun aantal Facebook leden groeide met 40%. Ondanks alle versoepelingen biedt dit mogelijkheden voor de toekomst en gaan ze hier dus zeker mee door.

Wat voor een bedrijf hebben jullie?
‘We hebben 2 horecazaken. Café An de Sloove hebben we sinds 2006 en ligt in het centrum van Sint Annaland. We hebben net een groot vernieuwd terras aangelegd dus dat is perfect voor deze zomer. Daarnaast heeft het café een feestzaal waar veel activiteiten en feesten voor jong en oud worden georganiseerd.
In 2016 hebben we Brasserie De Deu Braek overgenomen.
De brasserie ligt op het luxe ‘chaletparc de Krabbenkreek’ in Sint Annaland. Het is ons eigen pand maar verbonden aan het park. Het park is het hele jaar geopend dus de gasten kunnen altijd bij ons terecht om te komen eten en drinken.’

‘Ons bedrijf heeft dus voor elk wat wils. Als mensen een feestje willen met muziek dan kunnen ze in het café terecht en willen ze een feestje met eten dan zijn ze welkom in de brasserie. Zo hebben we een mooie combinatie.’

Wat is het bijzondere aan jullie bedrijf?
‘Organiseren en mensen verrassen vinden we het leukste wat er is.
Er is een enorme vraag naar activiteiten voor familiedagen, bedrijfsuitjes en vrijgezellendagen. We proberen hierop in te spelen door in samenwerking met andere bedrijven arrangementen aan te bieden. Dan moet je denken aan bijvoorbeeld Solex tochten of suppen en aansluitend lekker eten en drinken in de brassie.’

‘Naast het traditionele café leven hebben we elke avond wel een vereniging die over de vloer komt.
Twee keer per maand organiseren we op de zaterdagavond voor de jeugd van 16 tot 25 jaar een thema-avond, dat slaat enorm aan. Daarmee zijn we dé uitgaansplek van Tholen.’

Welke inventieve acties hebben jullie gnomen om de gevolgen van de crisis te verzachten
Met een enthousiast en betrokken team van 25 medewerkers hebben ze het ondanks de corona eigenlijk drukker dan ooit tevoren en hebben ze geen seconde stil gezeten.

‘Je moet, ondanks de slechte tijd, gewoon de knop omzetten.
We hebben met het team afgesproken dat corona ons niet klein gaat krijgen en hebben dat als team heel goed samen opgepakt.
Zo organiseerden we altijd al in het café een bingo. Daar zijn we tijdens de corona gewoon mee doorgegaan door live online bingo te houden. Dan zaten gezinnen op de bank bingo te spelen en naar mijn hoofd te kijken. Het was een goot succes. En zelfs nu de bingo inmiddels weer in het café plaatsvindt kunnen mensen thuis nog steeds online meedoen.’

De brasserie bleef gewoon geopend voor afhaal- en bezorgmaaltijden. Ook dit bleek een enorm succes te zijn waar ze ook mee door blijven gaan.
Met Moederdag zijn er maar liefst 112 ontbijtjes rondgebracht over het hele eiland.
En ondanks dat de brasserie al weer geopend was kregen ze toch de vraag of ze dit ook voor Vaderdag wilden organiseren. Dat hebben ze uiteraard, wederom met succes, gedaan.

Wat is de verbinding met Waterpoort?
‘In 2017 heb ik meegedaan aan de Waterpoort academie
Als case heb ik ingebracht om een andere invulling te geven aan het stuk bos dat naast het chaletpark ligt.
Ik zag er veel meer mogelijkheden in dan alleen een bos en bedacht dat ik er een beweegbos van wilde maken.
Mijn idee is door de gemeente Tholen omarmd en ook zij zien dat het mogelijkheden biedt voor zowel de lokale mensen als voor de toeristen. Zo komen er toiletunits en gaan we er onder andere een hondenuitlaat plek maken, komt er een speelplaats en wordt er een rustgedeelte ingericht.’

‘Ik heb voor dit project een werkgroep van 9 verschillende partijen samengebracht waarvan ik de aanjager ben.
Daarnaast hebben we hulp gehad van een student van de Breda University of Applied Sciences die voor haar afstudeeropdracht een marketingplan heeft gemaakt voor dit project. We hopen dat we in 2021 kunnen gaan starten!’

‘Toerisme op Tholen wordt steeds belangrijker en hoe meer activiteiten er te doen zijn hoe beter. Als de toeristen het bos weten te vinden dan komen ze vanzelf naar de Brasserie die ernaast ligt.’

Wat wil je nog meegeven aan andere ondernemers binnen Waterpoort?
‘Door de corona is het nog meer duidelijk geworden dat je alleen niets bent, maar dat je elkaar moet opzoeken.
Er zijn altijd veel kansen en mogelijkheden maar deze moet je wel zelf zien en pakken.’

Informatie en contactgegevens:

www.solexverhuurtholen.nl

www.dedeubraek.nl maaltijd afhaalmogelijkheden zijn er van woensdag tot zondag

www.cafeandesloove.nl