Kennis-sessies Streekproducten Waterpoort goed bezocht!
In de afgelopen 2 maanden heeft de werkgroep Waterpoort Werkt 3 online kennissessies georganiseerd voor producenten en verkopers van streekproducten in het Waterpoort gebied.
De onderwerpen, marketing-kennis, in combinatie met websites en social media, bleken het meest gewild. Dit werd duidelijk uit de interessepeiling van voorjaar 2021.
De werkgroep besloot daarop om drie online sessies te organiseren waarbij voornamelijk online marketing centraal stond.
Kennisdeling tussen experts en ervaringsdeskundigen uit de regio vormden een mooie balans in drie gevarieerde avondprogramma’s van elk een uur.
Mariska van Koulil van ZLTO trapte op 15 maart het drieluik af met een sessie over marketing in de korte keten. Mariska maakte duidelijk dat de belangstelling voor streekproducten snel toeneemt. Er is een veelheid aan interessante nieuwe concepten. ZLTO is nog steeds bereid om haar kennis nog te delen via een korte-keten Academy, speciaal voor ondernemers in de Waterpoort-regio.
Op 14 april volgde een praktische sessie over de ontwikkeling en het gebruik van een website. Waar dien je op te letten, wat zijn de tips en tricks voor een goede website en hoe kan deze helpen bij je zichtbaarheid voor klanten. Eric Verheijen van Lyfter uit Steenbergen, bouwer van websites, gaf de vakinhoudelijke kennis. Een advies was om je website stap voor stap te bouwen en klein te beginnen.
Gert den Haan van Groentebroers vertelde over zijn ervaringen met marketing. Zijn adviezen waren o.a. ‘blijf met je bedrijfsontwikkeling dicht bij jezelf’ en ‘het belangrijkste deel van marketing gebeurt nog altijd off-line’. Mensen zijn op zoek naar authenticiteit.
Claudia Roks en Ilse van Adrichem van Roks Streekwinkel gaven aan dat ze veel zelf doen rondom het bijhouden van de website. Dit is goedkoper en geeft de minste kans op fouten. En verder is het gewoon een kwestie van er aan beginnen!
De laatste sessie van 22 april had als thema: het gebruik van sociale media als marketingtool.
Lian en Renske Masseurs van vleesboerderij Masseurs zijn actief op social media. Ze hebben de beste ervaringen met persoonlijke verhalen en foto’s, dit genereert de meeste aandacht. Carola Hereijgers van Aardbeien & Asperges deelde ook haar ervaringen. Ze merkt dat vooral korte filmpjes goed worden bekeken. Alle aandacht en complimenten zijn leuk maar betalende bezoekers zijn nodig. Een mooie foto van de eerste aardbeien zorgde in korte tijd voor een lege automaat!
Esther van der Welle en Marloes Berendse van ZOUT Media zien dat Facebook terrein verliest maar nog altijd de grootste is. Instagram komt hard op en trekt een jonger publiek. Je zichtbaarheid kun je zelf beïnvloeden. Meer hierover vind je in hun e-book “Scoren met je website en marketing”. Mail info@waterpoortwerkt om de link naar dit e-book gratis toegestuurd te krijgen.
Waterpoort Werkt zal in 2021 nog verder ondersteuning gaan bieden aan streekproducenten bij het zichtbaar en vindbaar worden voor consumenten. Hoe we dat doen, laten we jullie binnenkort weten. Maar we doen dit samen! We zijn ook heel benieuwd naar jullie ideeën. Als je suggesties hebt, horen we dat graag via email (info@waterpoortwerkt.nl)