Frisse blik NHTV-studenten op Waterpoort
Na intensief onderzoek naar de jachthavens in het Waterpoortgebied presenteerden studenten van het NHTV Leisure Design Lab op 22 maart 2013 hun bevindingen. Uniciteit en doelgroepfocus per jachthaven, samen werken aan naamsbekendheid, heldere onderlinge positionering, arrangementen, social media, apps en gratis WIFI waren de buzzwoorden tijdens deze bijeenkomst.
De 30 NHTV studenten reden drie weken eerder samen met Martin Eijkelhof, Floor Naus en Peter Princen van Waterpoort door het gebied. Zij maakten door een hop-off hop-on programma in één dag kennis met 9 jachthavens uit het Waterpoortgebied: Dinteloord, Tholen, OudeTonge, De Heen, Willemstad, Bergen op Zoom, Steenbergen, Oudenbosch en Ooltgensplaat. De studenten keken hun ogen uit: ‘Zo veel havens, dat wisten ze helemaal niet!’
De studenten verdeelden zich in groepen en onderzochten ieder een haven op bedrijfsvoering, doelgroepbenadering, het aanbod in het achterland, behoeften van de waterrecreanten en de bestaande producten. Na dit onderzoek zijn ze aan de slag gegaan met positionering in het gebied, mogelijke doelgroepen, strategische productontwikkeling en marketingcommunicatie. Kort gezegd: Deel je doelgroepen niet meer naar leeftijd of gezinssamenstelling, maar doe aan lifestylesegmentatie. Uit onderzoek onder waterrecreanten door HISWA is gebleken dat je op basis van sociologische en psychologische kenmerken zeven heldere doelgroepen krijgt met elk een verschillend profiel. Elk profiel kreeg een eigen kleur, gebaseerd op de basiskleuren van het Brand Strategy Research (BSR)-model. Zo staat bijvoorbeeld ‘gezellig lime’ voor gezellig met elkaar en weinig behoefte aan veel voorzieningen en ‘avontuurlijk paars’ voor bijzondere accommodaties met prikkelende activiteiten. Per haven is deze segmentatie door de studenten toegepast.
Na drie weken was het zover. De presentaties op school voor de opdrachtgever. Wethouders Bert van Kesteren (Steenbergen) en Bert Suijkerbuijk (Halderberge) waren net als Ronald Kramps, Floor Naus en Peter Princen van het Waterpoortteam verrukt over de lifestylesegmentatie en de kennis van de studenten over social media en applicatietechnieken voor smartphones. Tevens had een groep al een gezamenlijke promotiefolder voor de hele familie van Waterpoorten gemaakt.
Kortom: een mooie start van een verbinding van Waterpoort met het onderwijs en een mooie opmars voor krachtige innovatie in het Waterpoortgebied.